Vanhemmille

Vanhempien rooli

- Mahdollistaja: kulkemiset, osallistumismaksut, osallistuminen harjoitusten käytännön organisointiin.
- Tulkitsija: auttavat lapisia tulkitsemaan urheilukokemuksia (voittaminen, harjoittelu, yhteistyö)
- Roolimalli: oikea käyttäytyminen (häviäminen), miten pääkylmänä ennen otteluita
 
Vanhemmille vinkkejä:
- Anna valmentajan hoitaa valmentaminen, vanhemmat tukevat, huoltavat ja kannustavat
- Lapset pihalle leikkimään ja touhuamaan vapaa-ajalla
- Koko perhe liikkuu yhdessä
- Huolehdi, että nuorelle on terveelliset välipalat riittävän valmiina jääkaappissa
- Yhdessä ruokailu (terveellisesti) tärkeää
- Treenien jälkeen nuori tarvitsee energiaa
- Uni tärkeää lapsen hormonaaliselle ja hermostolliselle kehittymiselle
- Ei tietokonevärkkäämistä enää kl 21 jälkeen, vaikuttaa yöuneen.
- Säännöllinen päivärytmi (ravinto, uni, opiskelu)
- Viikkorytmiin kuuluu myös muu liikunta, kaverit
- Treeneihin mieluummin pyörällä tai kävellen kuin autolla

 

Ohjeita vanhemmille VALOn sivuilta

Tietoa kasvuikäisten rasitusvammoista

Lentopallokatsojan opas

 

Monipuolista ravinnossa löytyvät: Viljatuottee, kasvikset, marjat, hedelmät, vähärasvainen liha ja kala, kananmuna, vähärasvaiset maitotuotteet, mineraalipitoiset juomat
Linkki Olympiakomitean ravitsemusohjesivustolle: